2/16/2023

Kojų nuovargis – venų nepakankamumo simptomas

Kodėl mano kojos pavargusios, sunkios ir patinusios?

Kojų venos turi stumti kraują atgal į širdį prieš gravitacijos jėgą, o tai atlieka susitraukdami aplink jas esantys raumenys bei vožtuvų sistema, kuri neleidžia kraujui tekėti atgal. Tačiau ši sistema gali sutrikti. Tai atsitikus, venos, nepajėgiančios atgal į širdį išstumti tiek kraujo, kiek turėtų, gali išsipūsti, o dalis skysčio gali pratekėti, todėl kojos patinsta ir apsunksta.1

Mano kojos pavargusios – ar tai reiškia venų nepakankamumą?

Su venų nepakankamumu susijęs kojų nuovargis gali pasireikšti kaip maudimas, pulsavimas arba spaudimo jausmas ilgiau pastovėjus. Kai kurie žmonės savo kojų nuovargio pojūtį taip pat apibūdina kaip kojų tirpimą, jų skausmą arba tam tikrą sustingimą.Simptomai silpnėja imantis kraujotaką lengvinančių priemonių, pavyzdžiui, pakeliant aukščiau kojas, vaikštant, mūvint kompresines kojines ir (arba) vartojant venas veikiančius vaistus.3

Jei manote, kad jums pasireiškė kurie nors iš šių simptomų, kreipkitės į gydytoją, kuris nustatys tikslią diagnozę.

Įtakos turintys veiksniai

Dėl kelių veiksnių žmonių kojos pavargsta. Kai kurių veiksnių, pavyzdžiui, amžiaus, lyties (moterų), genetinio paveldimumo ar hormonų būklės (nėštumas), pakeisti neįmanoma, tačiau kitų išvengti arba juos keisti galima. Tai tokie veiksniai kaip nejudrus gyvenimo būdas, ilgas buvimas saulėje ir karštyje, pernelyg ilgas stovėjimas, antsvoris ir vidurių užkietėjimas.1 Todėl svarbu laikytis patarimų ir rekomendacijų, kaip padėti pavargusioms kojoms.

Ką man daryti?

Sveikatos priežiūros specialistai venų nepakankamumą ir kojų nuovargį dažnai laiko nereikšmingomis problemomis ir neskiria joms deramo dėmesio.4 Tačiau profilaktika ir ankstyva diagnozė gali palengvinti ligos simptomus ir sulėtinti jos progresavimą.2 Be to, venų nepakankamumas, jei nėra tinkamai gydomas, gali komplikuotis ir pasunkėti.2 Todėl kojų nuovargio problemą būtina kuo anksčiau spręsti taikant profilaktikos ir gydymo priemones.2

Profilaktikos priemonės:2

  • Sveikai maitinkitės ir nestorėkite.
  • Mankštinkitės ir vaikščiokite, kai tiktai galite.
  • Stenkitės ilgai nestovėti, o jei stovite, retkarčiais įtempkite blauzdų raumenis.
  • Nedėvėkite ankštų drabužių ir avalynės.
  • Mūvėkite kompresines kojines.
  • Maudykitės po šaltu dušu ir masažuokite kojas.
  • Ilsėdamiesi kojas pakelkite aukščiau.

Yra ir vaistų, kurie padeda padidinti venų tonusą ir elastingumą, palengvina ligos simptomus ir užkerta kelią jos progresavimui.2

Kaip numalšinti pavargusių kojų skausmą?

Laimei, yra keletas praktinių patarimų, kaip padėti pavargusioms kojoms priemonėmis, kurias galima pritaikyti tiek namuose, tiek darbe ir kurios gali praversti konkrečiose situacijose ir konkrečiu metu, kai simptomai paūmėja, pavyzdžiui, skrendant lėktuvu, nėštumo laikotarpiu arba vasarą.1, 5, 6

  1. Sociedad Española de Farmacia Comunitaria. Guía práctica para prevenir y tratar el síndrome de piernas cansadas. Available at: https://www.sefac.org/sites/default/files/2017-11/Sind__piernas_cansadas.pdf Last accessed May 2022
  2. Piera Fernández M. Piernas cansadas. Atención especial. Farmacia Profesional. 2002;16:96-99
  3. Youn YJ, Lee J. Chronic venous insufficiency and varicose veins of the lower extremities. Korean J Intern Med. 2019;34:269-283.
  4. Eberhardt RT, Raffetto JD. Chronic venous insufficiency. 2014;130:333-346.
  5. Maya RA, Pérez F. Documento SEMG: Manejo y derivación en insuficiencia venosa crónica. Available May 2022 at: https://www.semg.es/images/stories/recursos/2017/documentos/Monografia_INSF.VENOSA.CRONICA.pdf Last accessed May 2022
  6. Gallus AS. Travel, venous thromboembolism, and thrombophilia. Semin Thromb Hemost. 2005;31:90-96.

2024