2/16/2023

Mityba sergant hemorojumi. Ką galima valgyti, o ko ne?

Norint išvengti hemorojaus labai svarbu tinkamai maitintis ir žinoti, ką valgyti, o kokių maisto produktų vengti. Šiame straipsnyje pateikiame patarimų, kaip pritaikyti mitybą, kad išvengtumėte hemorojaus.

Hemorojus yra labiausiai paplitusi proktologinė patologija ir vienas iš dažniausiai pasitaikančių susirgimų bendroje populiacijoje1. Ispanijoje hemorojumi serga 13 proc. gyventojų, o daugiausia serga 41–60 metų amžiaus grupės asmenų.2

Hemorojus atsiranda dėl įvairių priežasčių, tačiau svarbiausi yra tokie veiksniai kaip vidurių užkietėjimas, mityba ar nėštumas2.

Ką valgyti sergant hemorojumi

Vidurių užkietėjimas yra viena dažniausių hemorojaus priežasčių. Jis dažnai būna susijęs su mityba arba jatrogeniniais veiksniais*.

Vartojant maistą, kuriame trūksta skaidulų ar skysčių, greičiau užkietėja viduriai, nes išmatos susidaro kietos arba sausos. Skaidulos didina išmatų svorį ir tūrį, todėl jos minkštėja. Didesnės apimties išmatos lengviau pasišalina, todėl sumažėja vidurių užkietėjimo tikimybė ir gali sumažėti hemorojaus tikimybė3.

Skaidulos glaudžiai sąveikauja su žarnyno flora – žarnyne gyvenančiomis bakterijomis. Šios bakterijos apdoroja sunkiai virškinamą maistą, padeda įsisavinti maistines medžiagas ir formuoja sudėtingą save reguliuojančią ir pusiausvyrą išlaikančią ekosistemą. Skaidulos padeda suteikti išmatoms konsistenciją, skatinančią jas judėti žarnynu4.

Mityba, kurioje gausu skaidulų, gali būti ir kitaip naudinga sveikatai, pavyzdžiui, padėti išlaikyti sveiką svorį, sumažinti cukrinio diabeto, širdies ligų ir kai kurių rūšių vėžio riziką3.

Patartina palaipsniui įtraukti skaidulų į savo mitybą. Norint gauti reikiamą skaidulinių medžiagų kiekį, rekomenduojama suvartoti jų paros normą pagal amžių ir lytį3.

Lentelė paimta iš: https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/in- depth/fiber/art-20043983

Sergant hemorojumi rekomenduojama ne tik didinti skaidulų kiekį maiste, bet ir gerti daug vandens.

Skaidulų gausus maistas

Geriausias natūralių skaidulų šaltinis yra daržovės. Sergant hemorojumi rekomenduojama vartoti salotas, lapinius burokėlius, šviežias morkas, špinatus, virtus jaunus žalumynų lapelius, brokolius, artišokus, moliūgus, bulves, šparagines pupeles ir daržovių sultis. Taip pat rekomenduojami grūdai ir riešutai, pavyzdžiui, saulėgrąžų sėklos, migdolai, pistacijos ir graikiniai riešutai4. Ankštinėse daržovėse irgi yra daug ląstelienos, taip pat ir baltymų, kurie gali palengvinti virškinimą ir tuštinimąsi.

Vaisiai ir daržovės (geriau su odele) taip pat yra puiki galimybė į savo mitybą įtraukti daugiau skaidulinių medžiagų. Jie yra ir puikus vitaminų bei mineralų šaltinis. Rekomenduojama stengtis suvalgyti bent 5 porcijas per dieną3.

Būkite atsargūs! Pernelyg skubus skaidulinių medžiagų pagausinimas mityboje gali sukelti žarnyno dujų kaupimąsi, pilvo pūtimą ir spazmus. Skaidulų kiekį maiste didinkite palaipsniui keletą savaičių. Tai leidžia natūralioms virškinimo sistemos bakterijoms prisitaikyti prie pokyčių3.

Kokių maisto produktų geriau nevartoti sergant hemorojumi

Svarbu ne tik žinoti, ką valgyti sergant hemorojumi, bet ir kokių maisto produktų, galinčių sukelti vidurių užkietėjimą ar hemorojaus paūmėjimą, nevartoti.

Toliau pateiktoje lentelėje išvardinti kai kurie maisto produktai, kurių turėtų nevartoti pacientai, kenčiantys nuo vidurių užkietėjimo ir (arba) hemorojaus.

Ką dar galite padaryti, norėdami palengvinti hemorojų?

Nors geri gyvenimo būdo įpročiai ir sveika mityba gali padėti palengvinti hemorojų, paūmėjimo atveju galite išbandyti ir šias rekomendacijas:

Rūpinkitės savo higiena

Po kiekvieno tuštinimosi reikia kruopščiai atlikti tarpvietės higieną. Būtinai naudokite drungną vandenį, rūgštinį arba neutralų muilą, tarpvietę gerai nuplaukite ir švelniai nusausinkite. Nerekomenduotina naudoti tualetinį popierių. Geriau yra naudoti drėgnas servetėles. Nuplovus svarbu kruopščiai nusausinti, siekiant išvengti infekcijos ir sudirginimo. Rekomenduojamos sėdimosios vonelės (šalto arba drungno vandens, bet jokiu būdu ne karšto)5, 6.

Atkreipkite dėmesį į savo įpročius ir gyvenimo būdą

Dieną nuolat keiskite kūno padėtį ir stenkitės ilgai nestovėti. Niekada nedelskite išsituštinti.

Ledo arba šalti kompresai padeda sumažinti patinimą.

Be to, patartina nedėvėti pilvą spaudžiančių drabužių, nes jie didina vidinį spaudimą ir apsunkina veninio kraujo grįžimą.

Būkite fiziškai aktyvūs

Sėdimas gyvenimo būdas gali paskatinti hemorojaus atsiradimą. Fizinis aktyvumas padeda kovoti su nejudriu gyvenimo būdu ir antsvorio rizika. Būtinai kasdien skirkite šiek tiek laiko mėgstamai fizinei veiklai ir atsipalaidavimui.

Būkite atsargūs! Važiavimas dviračiu, motociklu, irklavimas ar jodinėjimas gali sukelti hemorojų.

Jums padės sveikatos priežiūros specialistas

Jei pastebėjote, kad hemorojaus simptomai nepraeina, nors ir ėmėtės visų šių higienos, mitybos ir medikamentinių priemonių, nedvejodami kreipkitės į gydytoją arba vaistininką.

IIa klasės medicinos prietaisas, pagamintas „Egis Pharmaceuticals PLC“ · CE 2409 · Atitinka medicinos prietaisų reglamentą · Negalima naudoti esant padidėjusiam jautrumui lanolinui ar kitoms šio preparato sudedamosioms dalims. Nenaudokite kraujuojančio hemorojaus atveju · Gali sukelti padidėjusio jautrumo reakcijų, pasireiškiančių deginimo pojūčiu, niežuliu, skausmu ar eritema · Perskaitykite naudojimo instrukciją. Jei nepagerėja per 1–2 savaites, kreipkitės į gydytoją.

  1. Guia de hemorroides Fisterra. 2017 https://www.fisterra.com/guias-clinicas/hemorroides/
  2. Parvez Sheikh P, et al. The prevalence, characteristics and treatment of hemorrhoidal disease: results of an international web-based survey. J Comp Eff Res. 2020; 9:1219–1232. Available at : https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33079605/
  3. Mayo Clinic. Estilo de vida saludable. Nutrición y comida saludable. Available at: https://www.mayoclinic.org/es- es/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/in-depth/fiber/art- 20043983
  4. CuídatePlus. Fibra alimentaria. Available at : https://cuidateplus.marca.com/alimentacion/diccionario/fibra.html
  5. Pérez Alcázar M. Hemorroides hidratación y protección. Farmacia Profesional. 2005;19:62-6. Availabe at : https://docplayer.es/21286639-Hemorroides-hidratacion-y-proteccion.html
  6. de Conte Vila O, Batlle Edo C. Hemorroides clínica y tratamiento. Farmacia Profesional. 2003;17:60-65. Available at : https://www.elsevier.es/es-revista-farmacia-profesional-3-articulo-hemorroides-13056236
  7. EmoflonTM package information leaflet. [Last accessed: May 2022].

*Adverse physical or mental condition induced in a patient by undesirable or harmful effects of the treatment. (RAE)

2024